LEVERINGSVOORWAARDEN
LEVERINGSVOORWAARDEN Mondium BV,
psychologie, psychiatrie en andere aanverwante diensten.
gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Utrecht
Artikel 1 Algemeen
In de leveringsvoorwaarden wordt verstaan onder:
1. Opdrachtnemer: Mondium
2. Opdrachtgever: de partij die de opdracht geeft betreffende de uitvoering van
werkzaamheden of het leveren van producten of diensten door Mondium
3. Afnemer: betrokkene(n) voor wie werkzaamheden worden verricht in overeenkomst
met opdrachtgever.
4. Offerte: schriftelijke aanbieding van werkzaamheden, producten en/of diensten op
basis van een gerichte vraag van een potentiële opdrachtgever.
5. Overeenkomst: een door de opdrachtgever geaccordeerde aanbieding of offerte van de
opdrachtnemer.
6. Deelnemer: een persoon die zich voor een open activiteit heeft ingeschreven.
7. Open activiteit: een activiteit waaraan iedereen kan deelnemen of waarvan iedereen
gebruik kan maken die voldoet aan de door opdrachtnemer gestelde criteria, ongeacht
de organisatie waar betrokkene werkt.
8. Gesloten activiteit: een activiteit die wordt georganiseerd voor opdrachtgevers.
9. Materialen: alle systemen, modellen, schema’s, programma’s, documentatie,
werkinstructies en dergelijke op informatiedragers die in verband met de
overeengekomen te verrichten prestaties door opdrachtnemer ter beschikking worden
gesteld.
10.Hulpmiddelen: alle middelen die noodzakelijk zijn om de werkzaamheden naar
behoren te kunnen uitvoeren.
Artikel 2 Toepasselijkheid
1. Deze voorwaarden gelden voor iedere overeenkomst tussen opdrachtnemer en
opdrachtgever, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en
schriftelijk is afgeweken.
2. Voor zover van toepassing, voert opdrachtnemer werkzaamheden uit binnen de
kaders van de NIP/NVO beroepscode, overeenkomstig het protocol uitvoering
onderzoek en behandeling.
Artikel 3 Totstandkoming van de overeenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de door opdrachtnemer en
opdrachtgever ondertekende overeenkomstbevestiging( inschrijving en machtiging
door opdrachtnemer retour is ontvangen. Zolang de bevestiging niet retour is
ontvangen terwijl de vermelde offertetijd is verstreken, behoudt opdrachtnemer zich
het recht voor de geoffreerde capaciteit elders in te zetten.
De overeenkomst is gebaseerd op de ten tijde daarvan door opdrachtgever aan
opdrachtnemer verstrekte informatie. De bevestiging wordt geacht de overeenkomst
juist en volledig weer te geven.
2. Opdrachtnemer is slechts gebonden aan een aan hem verstrekte overeenkomst
wanneer deze van de zijde van de opdrachtgever is ondertekend .
3. De opdrachtgever staat ervoor in dat degene die namens hem ondertekend daartoe
bevoegd is.
Artikel 4 Auteursrecht
1. Het auteurs- en publicatierecht op alsmede het eigendom van door opdrachtnemer ter
beschikking gesteld materiaal berust bij de opdrachtnemer.
2. Overdracht van auteursrecht of eigendom kan slechts schriftelijk in overeenstemming
tussen partijen geschieden. Verveelvoudigen, openbaar maken, ter beschikking stellen
aan derden of kopiëren is alleen toegestaan met uitdrukkelijke schriftelijke
toestemming van de opdrachtnemer.
3. Voor elke in strijd met deze bepaling verrichte handeling is de opdrachtgever een
gefixeerde boete verschuldigd van € 10.000,– onverminderd het recht van de
opdrachtnemer aanspraak te maken op volledige schadevergoeding. Indien er in strijd
met deze bepaling toch gebruik wordt gemaakt van bedoelde materialen is
opdrachtgever volledig aansprakelijk voor de daardoor eventueel ontstane directe of
indirecte schade.
Artikel 5 Grondslag en uitvoering van de overeenkomst
1. Offertes van de opdrachtnemer zijn gebaseerd op de informatie die door de
opdrachtgever is verstrekt. De opdrachtgever staat er voor in, dat hij naar beste weten
daarbij alle essentiële informatie voor de opzet en uitvoering van de overeenkomst
heeft verstrekt.
2. Alle werkzaamheden, producten en diensten die door opdrachtnemer worden
geleverd, worden uitgevoerd naar beste inzicht en vermogen overeenkomstig de eisen
van goed vakmanschap. Deze verplichting heeft het karakter van een
inspanningsverplichting, omdat het bereiken van het beoogde resultaat niet kan
worden gegarandeerd.
3. Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke perso(o)n(en) de verleende
overeenkomst wordt uitgevoerd, doch neemt daarbij de door opdrachtgever kenbaar
gemaakte wensen zoveel mogelijk in acht. Opdrachtnemer laat werkzaamheden niet
uitvoeren door (een) perso(o)n(en) t.a.v. wie opdrachtgever expliciet, schriftelijk en
beargumenteerd heeft kenbaar gemaakt deze niet te wensen.
4. Indien opdrachtnemer derden bij de uitvoering wenst te betrekken, zal hij daartoe
slechts overgaan na daarover met opdrachtgever overeenstemming te hebben bereikt.
Het bepaalde in de vorige volzin is van overeenkomstige toepassing op de
opdrachtgever.
Artikel 6 Geheimhouding
1. Tenzij er sprake is van een wettelijke- of beroepsplicht tot bekendmaking, is
opdrachtnemer verplicht tot geheimhouding tegenover derden. Opdrachtnemer
hanteert hier de NIP/NVO beroepscode.
2. Een uitzondering hierop wordt gemaakt voor verwijzende huisartsen. In het kader van verwijzing
en behandelvoortgang beschouwt opdrachtnemer het als zijn plicht om deze verwijzer altijd te
informeren.
3. Tenzij daartoe door opdrachtnemer voorafgaande schriftelijk toestemming is verleend,
zal opdrachtgever de inhoud van rapporten, adviezen of andere al dan niet schriftelijke
uitingen van opdrachtnemer, die niet zijn opgesteld of gedaan met de strekking derden
van de daarin neergelegde informatie te voorzien, niet openbaar maken.
4. Opdrachtnemer zal zijn verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan door hem
ingeschakelde derden.
Artikel 7 Informatie / hulpmiddelen / werkruimten / medewerkers
1. Opdrachtnemer is vrij in de keuze van hulpmiddelen en werkruimten, tenzij anders is
overeengekomen.
2. Opdrachtgever verstrekt tijdig alle documenten en gegevens die opdrachtnemer nodig
heeft om de overeenkomst goed en volgens tijdsplanning te laten verlopen.
Artikel 8 Personeel en overmacht
1. Gemaakte afspraken kunnen tot 48 uur voorafgaande aan de afspraak worden
afgezegd, zonder dat daarvoor kosten worden berekend. Daarna worden de geplande
uren in rekening gebracht, behoudens in gevallen van aantoonbare overmacht. Bij
kortdurende ziekte kunnen de uren in overleg worden ingehaald. Bij langdurige ziekte
zie artikel 8 lid
2. Overmacht in de zin van dit artikel duidt op omstandigheden, die het uitvoeren van de
overeenkomst verhinderen en die niet zijn toe te rekenen aan opdrachtnemer of aan
opdrachtgever. Hieronder zijn onder andere begrepen: gehele of gedeeltelijke
werkstakingen, ziekte en ongevallen van de bij uitvoering van de overeenkomst
betrokken personen handelend namens of vanwege opdrachtnemer en/of
opdrachtgever, brand, storingen aan en verlies van niet vervangbare apparatuur of
hulpmiddelen.
3. Tijdens overmacht worden de verplichtingen van opdrachtnemer en/of opdrachtgever
tot uitvoering van de overeenkomst opgeschort. Indien de periode van overmacht
langer duurt dan 4 weken zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden,
zonder dat er een verplichting tot schadevergoeding ontstaat. Indien lid 3 van dit
artikel van toepassing is, bestaat de bevoegdheid aan de zijde van opdrachtgever tot
ontbinding ingevolge de twee voorgaande zinnen niet verder dan gedeeltelijke
ontbinding van de werkzaamheden die (nog) niet zijn verricht.
4. Indien opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar
verplichtingen heeft voldaan of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan
voldoen, is opdrachtnemer gerechtigd het reeds gepresteerde dan wel te presteren deel
afzonderlijk te factureren. De opdrachtgever is verplicht deze factuur te voldoen als
betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
5. Indien in de overeenkomst de naam van een medewerker is opgenomen is
opdrachtnemer gerechtigd na overleg met opdrachtgever een andere gekwalificeerde
medewerker de werkzaamheden (mede) te laten uitvoeren, indien dit voor de
uitvoering van de overeenkomst noodzakelijk is, zonder dat deze wijziging recht geeft
op ontbinding van de overeenkomst.
6. Een wijziging van uitvoerder kan op verzoek van opdrachtgever in overleg met
opdrachtnemer plaatsvinden.
Artikel 9 Wijziging van de overeenkomst c.q. meer- of minderwerk, toepasselijkheid BW, artikel 7:408, lid 1
1. Opdrachtgever aanvaardt dat de tijdsplanning van de overeenkomst kan worden
beïnvloed, indien partijen tussentijds overeenkomen de aanpak, werkwijze of omvang
van de overeenkomst en/of de daaruit voortvloeiende werkzaamheden uit te breiden of
te wijzigen.
2. Indien de tussentijdse wijziging de overeengekomen prijs beïnvloedt, zal
opdrachtnemer dit opdrachtgever zo spoedig mogelijk melden.
3. Indien een tussentijdse wijziging in de overeenkomst ontstaat door toedoen van
opdrachtgever, zal opdrachtnemer de noodzakelijke aanpassingen aanbrengen indien
de kwaliteit van de dienstverlening dit vergt.
4. Indien zo’n aanpassing leidt tot meerwerk, zal dit als aanvullende overeenkomst aan
opdrachtgever schriftelijk worden bevestigd.
5. Opdrachtgever doet afstand van zijn recht ingevolge artikel 7:408 lid 1, BW om de
overeenkomst te allen tijde op te kunnen zeggen. Opdrachtgever is gebonden aan de in
de overeenkomst vastgelegde duur van de werkzaamheden.
Artikel 10 Betaling
1. In de overeenkomst wordt aangegeven dat Mondium betaling via incasso zal laten
verlopen.
2. Verschuldigde deelnemersbijdragen voor open activiteiten worden voorafgaande aan
de activiteit gefactureerd en via automatische incasso geïncasseerd.
3. Mondium verstuurd maandelijks achteraf een factuur voor geleverde diensten per mail
aan opdrachtgever. De incasso vindt plaats in de eerste week van dezelfde maand.
Elke factuur wordt als een aparte vordering beschouwd.
4. Ingeval van een gezamenlijk gegeven overeenkomst zijn opdrachtgevers, voor zover
de werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke opdrachtgevers zijn verricht,
hoofdelijk verbonden voor de betaling van het factuurbedrag.
5. Alle in redelijkheid gemaakte gerechtelijke en buitenrechtelijke (incasso)kosten, die
opdrachtnemer maakt als gevolg van de niet-nakoming door opdrachtgever van diens
betalingsverplichtingen, komen ten laste van opdrachtgever.
Artikel 11 Gebreken, klachtentermijn
1. Opdrachtgever dient terstond na de uitvoering van de overeenkomst het resultaat te
(laten) onderzoeken. Hierbij dient opdrachtgever na te gaan of het geleverde aan de
overeenkomst beantwoordt. Indien opdrachtgever gebreken constateert, dient hij deze
binnen 30 dagen na de laatste dag van de uitvoering van de overeenkomst schriftelijk
aan opdrachtnemer te melden.
Indien een dergelijke melding niet binnen de aldus bedoelde 30 dagen wordt gedaan,
wordt opdrachtgever geacht in te stemmen met de staat waarin en de wijze waarop de
overeenkomst is uitgevoerd en vervalt het recht op reclame.
2. Reclames als in het eerste lid bedoeld, schorten de betalingsverplichting van
opdrachtgever niet op.
3. Artikel 15 is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 12 Ontbinding van de overeenkomst
1. Indien opdrachtgever de overeenkomst annuleert of de diensten c.q. producten weigert
af te nemen dan is deze verplicht de door opdrachtnemer reeds aangeschafte
materialen en overige werkelijk gemaakte kosten te vergoeden. Daarnaast is
opdrachtgever verplicht opdrachtnemer te vrijwaren tegen vorderingen van derden als
gevolg van de annulering.
2. De vordering van de opdrachtnemer op de opdrachtgever is onmiddellijk opeisbaar in
de volgende gevallen: -indien de opdrachtnemer na het sluiten van de overeenkomst,
omstandigheden ter kennis komen die de opdrachtnemer gerede twijfel geven dat de
opdrachtgever niet aan zijn verplichting zal voldoen; -indien de opdrachtnemer de
opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst gevraagd heeft zekerheid te stellen
voor de nakoming en deze zekerheid uit blijft dan wel onvoldoende is.
3. In de in het eerste lid genoemde situaties is opdrachtnemer bevoegd verdere invoering
van de overeenkomst op te schorten dan wel tot ontbinding van de overeenkomst over
te gaan, een en ander onverminderd het recht van de opdrachtnemer schadevergoeding
te vorderen.
Artikel 13 Open activiteiten
1. Opdrachtnemer kondigt open activiteiten aan, onder meer door publicaties. De prijzen,
plaatsen en data daarin genoemd zijn onder voorbehoud en kunnen, wanneer
omstandigheden daartoe aanleiding geven, worden gewijzigd.
2. Een open activiteit vindt slechts doorgang indien er voldoende aanmelding is, dit ter
beoordeling van opdrachtnemer. Opdrachtnemer heeft het recht een deelnemer te
weigeren indien deze niet voldoet aan door opdrachtnemer gestelde toelatingscriteria.
3. Opdrachtnemer beslist in principe vier weken voor de aanvangsdatum over het al dan
niet doorgaan van een activiteit; opdrachtnemer behoudt echter het recht om deze
beslissing te verschuiven naar twee weken voor de aanvangsdatum.
4. Indien een activiteit geen doorgang vindt, zal er restitutie van het reeds betaalde
deelnemersgeld plaatsvinden.
5. Indien het voor een docent door overmacht onmogelijk is een activiteit te verzorgen,
zal opdrachtnemer trachten een vervangende docent in te zetten. Indien dit echter niet
mogelijk is, behoudt opdrachtnemer het recht om de activiteit naar een ander tijdstip
te verplaatsen. In dat geval is de deelnemer gerechtigd om kosteloos te annuleren.
6. Opdrachtnemer heeft het recht om de docenten en de cursusleiding te wijzigen nadat
de namen bekend zijn gemaakt. De deelnemer kan aan deze wijziging geen rechten
ontlenen de inschrijving te annuleren, tenzij aan de bepalingen omtrent annulering in
dit artikel door de deelnemer wordt voldaan.
7. De deelnemer heeft tot vier weken voor de geplande aanvangsdatum de gelegenheid
om zijn aanmelding schriftelijk te annuleren. Indien de annulering plaatsvindt binnen
vier weken tot één week voor de geplande aanvangsdatum is de deelnemer een
administratievergoeding van e 50,= verschuldigd, eventueel verhoogd met de
werkelijk door opdrachtnemer gemaakte kosten. Indien annulering plaatsvindt binnen
één week voor de geplande aanvangsdatum, is de deelnemer de volledige kosten
verschuldigd.
8. Bij gratis bijeenkomsten geldt onderstaande: bij inschrijving voor een gratis
cursus/workshop of andere bijeenkomst van Mondium hanteren wij de volgende regel:
u kunt zich per e-mail voor de bijeenkomst afmelden. Als u of uw vervanger zich niet
afmeldt is onze no-show regeling van toepassing. U ontvangt dan een factuur van
€15,=
9. De ingeschreven deelnemer heeft het recht een vervangende deelnemer te laten
meedoen aan de activiteit, mits deze voldoet aan de door opdrachtnemer gestelde
toelatingscriteria. Indien de deelnemer van deze mogelijkheid gebruik maakt, dan
dient opdrachtnemer voor aanvang van de activiteit schriftelijk op de hoogte te
worden gesteld.
10.Indien opdrachtnemer de beslissing over het al dan niet doorgaan van een activiteit
heeft opgeschort tot twee weken voor de aanvangsdatum, heeft de deelnemer het recht
om de inschrijving kosteloos te annuleren tot het moment dat opdrachtnemer besluit
tot het doorgaan van die activiteit.
11.Indien opdrachtnemer de geplande aanvangsdatum verandert, opschort dan wel
vervroegt heeft de deelnemer het recht om de inschrijving kosteloos te annuleren,
onder voorbehoud dat de annulering binnen twee weken na bekendmaking van de
verandering door opdrachtnemer moet zijn ontvangen.
12.Indien een deelnemer door overmacht een belangrijk deel van een bepaalde activiteit
heeft moeten verzuimen, krijgt deze de gelegenheid om bij de eerstvolgende
gelijksoortige activiteit het verzuimde deel in te halen zonder dat daarvoor een
vergoeding verschuldigd is. Deze mogelijkheid geldt alleen als de deelnemer aan zijn
betalingsverplichting heeft voldaan.
Artikel 14 Aansprakelijkheid
1. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de kosten, schaden en interesten die
mochten ontstaan als direct of indirect gevolg van:
a. Overmacht, zoals verder in deze voorwaarden is omschreven;
b. Daden of nalatigheid van opdrachtgever;
c. Daden van opdrachtnemer, diens ondergeschikten, dan wel personen die door of
vanwege hem te werk zijn gesteld, anders dan door opzet of grove schuld.
2. Opdrachtnemer aanvaardt aansprakelijkheid voor schade als gevolg van de uitvoering
van de overeenkomst, indien en voor zover deze aansprakelijkheid door haar
verzekering wordt gedekt en tot het bedrag van de door de verzekering gedane
uitkering.
3. Opdrachtnemer zal nimmer gehouden worden zijn geleden of gevolgschade van
opdrachtgever te vergoeden.
Artikel 15 Geschilbeslechting
1. Indien geschillen voortvloeien uit de overeenkomst, zal door opdrachtgever en
opdrachtnemer in overleg een arbitragecommissie ingesteld worden, bestaande uit één
persoon namens opdrachtgever, één persoon namens opdrachtnemer en een in overleg
aan te wijzen onafhankelijke derde.
2. Indien over de geschilbeslechting op de wijze als in lid 1 bepaald door partijen geen
overeenstemming wordt bereikt, dan wel indien één of beide partijen
geschilbeslechting aldus ongewenst achten, zullen alle geschillen welke mochten
ontstaan naar aanleiding van tussen partijen aangegane overeenkomst, dan wel van
nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg mochten zijn, worden beslecht
overeenkomstig het reglement van het Nederlands Arbitrage-instituut.
Artikel 16 Overname personeel
N.v.t.
Artikel 17 Toepasselijk recht
1. Op elke overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever is Nederlands recht
van toepassing.
Artikel 18 Klachtenbehandeling
1. Indien de opdrachtgever een klacht heeft over de uitvoering van de overeenkomst en
deze klacht geen gebrek betreft zoals bedoeld in artikel 11, is de klachtenregeling van
de opdrachtnemer van toepassing.
Artikel 19 Wijziging van voorwaarden
1. Opdrachtnemer is bevoegd wijzigingen in deze voorwaarden aan te brengen. Deze
wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van in werking treden.
Opdrachtnemer zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan opdrachtgever toezenden.
Indien geen tijdstip van in werking treden is medegedeeld, treden de wijzigingen
jegens opdrachtgever in werking zodra de wijziging is medegedeeld.
2. In afwijking van het gestelde in het voorgaande lid zullen wijzigingen in deze
voorwaarden niet van toepassing zijn op lopende overeenkomsten.
Algemene leveringsvoorwaarden Mondium BV
KvK nummer 74992562